ستاره های سربی

اختر شناسی


کشف آهن در خارج از منظومه شمسی ستاره شناسان را به وجد آورد

 

کشف آهن در خارج از منظومه شمسی

 

 

 

کشف آهن در خارج از منظومه شمسی موجی از هیجان و خوشحالی را در میان ستاره شناسان و پژوهشگران ایجاد کرده ، زیرا برای نخستین بار است که در خارج از منظومه شمسی چنین عنصری یافت شده است.

 

کشف آهن در خارج از منظومه شمسی می تواند برای بسیاری از ستاره شناسان هیجان انگیز باشد. در واقع آهن کشف شده در اتمسفر یک سیاره فراخورشید قرار گرفته است. این سیاره فراخورشیدی KELT-9b نام دارد که دارای فاصله ۶۲۰ سال نوری با زمین است.

 

سیاره فراخورشیدی یاد شده گرم ترین سیاره از این دست است که تاکنون کشف گردیده. درجه حرارت بر روی این سیاره فرا خورشیدی در حدود ۳ هزار و ۷۵۰ درجه سانتیگراد بوده و اینکه یک سیاره فراخورشیدی حتی از یک ستاره هم داغ تر باشد برای ستاره شناسان امری عجیب و اسرارآمیز به نظر می رسد.

 

مطالعات اخیر بر روی سیاره فرا خورشیدی یاد شده به کشفیات جالبی منتهی شد که در راس آنها کشف آهن و تیتانیوم در اتمسفر این سیاره بود. هر چند عنصر آهن جز عناصری است که به وفور در کیهان مشاهده می شود، اما تاکنون وجود چنین عنصری در اتمسفر سیارات خورشیدی و خارج از منظومه شمسی کشف نشده بود.

 

Image result for ‫سیاره  KELT-9b‬‎

 

 

فرایند پیچیده کشف آهن در خارج از منظومه شمسی

 

البته کشف آهن در اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی فرایند ساده ای نیست زیرا آهن به خاطر ویژگی های خاص، رد چندانی از خود به جای نمی گذارد و لذا نمی توان با مشاهده نوری که از یک سیاره فراخورشیدی ساطع می شود به راحتی وجود یا عدم وجود آهن را برآورد کرد.

 

پژوهشگران با انجام یک آزمایش شبیه سازی دقیق موفق شدند در نهایت وجود آهن در اتمسفر KELT-9b  را تایید کنند. در زمان انجام این آزمایش آنها در صدد یافتن پاسخی برای این سوال بودند که اتمسفر سیاره فراخورشیدی در بردارنده چه عناصری می تواند باشد؟

شبیه سازی اتمسفر این سیاره نشان داد که اکثر مولکول های این سیاره فراخورشیدی به خاطر درجه حرارت بالا باید به شکل اتم درآمده باشند، زیرا درجه حرارت باعث برخورد ذرات با یکدیگر شده و پیوست های مولکولی را در هم شکسته است.

ترکیب نتایج شبیه سازی با مشاهده گذار سیاره فراخورشیدی یاد شده از مقابل ستاره میزبان، در نهایت پژوهشگران را قانع کرد که در اتمسفر این سیاره آهن وجود دارد. آنها حتی پا را از این فراتر نهاده و به وجود تیتانیوم در اتمسفر این سیاره پی بردند.

سیاره فراخورشیدی KELT-9b در زمره سیارات بشدت داغ طبقع بندی می شود. از نکات جالب این سیاره می توان به اتمسفر فوق پیچیده آن اشاره کرد که از یک سو ویژگی های اتمسفر ستاره ها را دارد و از سوی دیگر منعکس کننده ویژگی های اتمسفر های سیاره ای است.

یک سیاره فراخورشیدی به سیاره ای اطلاق می شود که در خارج از منظومه شمسی قرار دارد. اینها همان سیاراتی هستند که به دور ستاره ای غیر از خورشید در حال چرخش هستند. مشاهد این سیارات چالشی بزرگ برای ستاره شناسان است، زیرا نور کمی از خود ساطع می کنند. بر همین اساس اکثر سیارات فراخورشیدی که تاکنون کشف شده اند چندین برابر زمین هستند، زیرا کشف سیارات فراخورشیدی هم اندازه زمین بسیار چالشی خواهد بود.

دو شنبه 5 شهريور 1397برچسب:آهن , فراخورشیدی , اکتشاف , سماکان , Semakan, Semakan,lxb,ir,

|
 
آیا براستی موجودات فضایی وجود دارند؟

آیا براستی موجودات فضایی وجود دارند؟

 

بله. کافی است تا نگاهی  دقیق تر به اطراف خود بیاندازید. آنها را خواهید دید. شما یکی از آنها هستید... بالغ بر میلیون ها گونه مختلف جانوری و ارگانیسم زنده بر روی زمین وجود دارد. اینها موجوداتی هستند بر سیاره کوچکی به نام زمین، و در گوشه ای از کیهان. اینها همان موجودات فضایی هستند. پس اگر به دنبال بیگانگان فضایی خارج از زمین می گردید شاید بهتر باشد تا سوال اول را به گونه بهتری بیان نماییم." آیا حیات در خارج از زمین وجود دارد؟" با اینکه هنوز مدارک عینی اثبات این موضوع وجود ندارد اما جواب این سوال هم آنقدرها سخت نیست: " اینطور به نظر می رسد".

استفن هاوکینگ، دانشمند بسیار پرآوازه ومشهور فیزیک نجومی در سال 2010 به طور رسمی اعلام نمود که موجودات فضایی به طور حتم وجود دارند. او به سخنانش در این حد بسنده نکرد وهمچنین اخطار داد که ارتباط با آنها می تواند ایده بسیار بدی باشد. اما چطور ممکن است؟ از کجا می دانیم که موجودات فضایی ممکن است وجود داشته باشند و بر چه اساسی ارتباط با آنها خطرناک است؟

 

هاوکینگ در برنامه ای که از کانال دیسکاوری پخش گردید، اعلام کرد که وجود زندگی هوشمند فرازمینی کاملاً منطقی و ممکن است. این خبر در بسیاری از رسانه های معتبر جهان انتشار یافت به طوری که واکنش های  گسترده ای نیز در بر داشت. هاوکینگ هشدار داد که در صورت شناسایی زمین توسط موجودات فضایی، این امکان وجود دارد که آنها در جهت استفاده از منابع و اقامت در زمین، ما را مورد حمله قرار دهند. همچنین در ادمه بیان می کند که چالش اصلی ما این است که دریابیم این بیگانگان فرازمینی چگونه خواهند بود.

 

(تصویر گرافیکی و تخیلی از شکل دیگری از حیات در خارج از زمین)

 

در واقع بخش عمده استدلال هاوکینگ و فرضیه وجود موجودات فضایی بر پایه محاسبات ریاضی می باشد. تاکنون هیچ مدرکی دال بر وجود "زندگی" در هر سیاره دیگری به غیر از زمین یافت نشده است. اما با این حال ، این امر امکان وجود حیات فرازمینی بر سایر سیارات ناشناخته را از بین نمی برد. در واقع اثبات عدم وجود موجودات فضایی غیرممکن است. بنابراین در ادامه این مقاله با علل، دیدگاه ها و جنبه های مرتبط با وجود حیات در سایر سیارات آشنا خواهید شد. هم اکنون و بر اساس یافته های فعلی، شاید تنها پاسخ به واقع درست برای این سوال همان گزینه " بله ، به نظر می رسد که وجود دارند " باشد.اما هنوز نمی دانیم و برای اثبات نهایی این فرضیات، نیاز است تا آنها را بیابیم، و یا منتظر باشیم تا با زمین ارتباط برقرار نمایند.

 

 

(انسان برای کشف بیگانگان فضایی بسیار کنجکاو است؟ اما آیا ممکن است در پایان، این کنجکاوی به نابودی زمین و مرگ ما بی انجامد؟ و اگر آنها وجود دارند، آیا جهان آماده رویارویی با آنها می باشد؟)

 

 

حیات فرازمینی:

(مطالبی که در ادامه می خوانید بر اساس دیدگاه ها و نظریات محققین و اخترشناسان مختلف در رابطه با احتمال وجود حیات فرازمینی می باشد. )

اول آنکه، زمانی که می گوییم " موجودات فضایی" منظور آن دسته از تمدن های پیشرفته فضایی موجود در فیلم های علمی-تخیلی نیست. اگرچه احتمال وجود چنین تمدن هایی نیز وجود دارد، اما تاکنون هیچگونه مدرکی دال بر اثبات آن یافت نشده و فعلاً در محدوده فیلم های علمی-تخیلی باقی خواهند ماند. پس آنچه که مد نظر ما می باشد، به مبحث کلی "حیات خارج از زمین" اشاره دارد. بر همین اساس اینگونه به نظر می رسد که عدم وجود حیات فرازمینی غیر ممکن می باشد. مهم نیست اگر تاکنون با آن روبرو نشده ایم، احتمالات چنین بیان می کنند که این حیات وجود دارد. به این اعداد نگاهی بیاندازید و لحضه ای به آن بی اندیشید:

 

 

آیا یک هوش فرازمینی پیشرفته، برای تجاوز بر زمین از یک کرم چاله استفاده خواهد نمود. چه کسی می داند؟ (Discovery channel)

 

فقط در کهکشان راه شیری در حدود 300 میلیارد ستاره وجود دارد. (هر ستاره می تواند دارای صدها و هزاران جرم آسمانی، سیاره و قمر در منظومه خود باشد. به عنوان مثال کل منظومه شمسی ما و اجرام آن را فقط در محدوده یکی از این ستارگان/یعنی خورشید در نظر بگیرید)  انتظار می رود که بخش وسیعی از این ستارگان دارای سیاراتی باشند که قادر به میزبانی حیات است. حال در نظر بگیرید که عدد گفته شده تنها در یک کهکشان بود. در حدود 100 تا 300 میلیارد کهکشان در کیهان شناخته شده، وجود دارد. هر کهکشان شامل میلیاردها و  برخی شامل تریلیون ها ستاره است. به راستی چطور می توانید باور کنید که هیچ شانسی برای رویداد زندگی در هیچ یک از این ترلیون ها ترلیون سیاره که به دور  این ستارگان در حال گردشند وجود ندارد؟ حتی اگر بر این باور باشید که خداوند حیات را مستقیماً بر زمین آفریده، باور آفرینش کیهانی با این اندازه تنها برای ما، تاحدی غیرمنطقی و متکبرانه به نظر می رسد.

 

 

- پاسخ مثبت است. چه از لحاظ علمی، و چه از لحاظ فلسفی، تنها با نگاهی به عظمت آفرینش،عدم وجود حیات فرازمینی امری غیرممکن به نظر می رسد. اگرچه "بیگانگان فضایی" که از زمان پس از جنگ جهانی دوم با عنوان UFOدر بین مردم شناخته می شوند، یک مبحث پیچیده جداگانه است.( اگر از علاقه مندان به این مبحث هستید میتوانید با مطالعه موضوعات پیرامون UFOها (اجسام پرنده ناشناخته) نوشته دکتر  Jacques Valleeو دکتر  Allen Hynekاطلاعات ارزشمندی در این رابطه بدست آورید.)

 

 

 

کهکشان قرمزی که در وسط این عکس دیده می شود، SXDF-NB1006-2نامیده شده و دوردست ترین کهکشانی است که تا به امروز شناسایی شده است.این کهکشان در فاصله 12.91 میلیارد سال نوری دورتر از زمین قرار دارد. بخش سمت چپ تصویر یه کلوزاپ از آن را نمایش می دهد. (این عکس توسط فضاپیمای XMM-newtonگرفته شده است. / کپی رایت تصویر : NAOJ)

می دانیم که نور با سرعتی در حدود 300هزار کیلومتر بر ثانیه (دقیقاً 299 792 458 m / s) در کیهان در حال حرکت می باشند. حال با چند ضرب ساده به نتایج جالبی می رسیم. به این اعداد دقت کنید.  نور در 1 دقیقه مسافتی معادل با 18 میلیون کیلومتر را می پیماید. در یک ساعت مسافتی در حدود 1 میلیارد و 80 میلیون کیلومتر را می پیماید. در یک روز مسافتی در حدود 25 تریلیون و 920 میلیارد کیلومتر را می پیماید. عدد بدست آمده را در 365 ضرب نمایید. این فاصله عجیب و غریب مسافتی است که نور در یک سال می پیماید! در واقع این همان "یک سال نوری" است.

 

اما نکته اینجاست. بر اساس آخرین یافته ها، خوشه کهکشانی در فاصله 12.91 میلیارد سال نوری دورتر از زمین شناسایی شده است. آیا می توانید وسعت کیهان را تصور کنید؟ یعنی اگر روزگاری انسان به تکنولوژی فوق پیشرفته ای دست یابد که بواسطه آن بتواند با سرعت نور (یعنی حد نهایی سرعت در کیهان) حرکت نماید، باز هم زمانی نزدیک به 13 میلیارد سال طول خواهد کشید تا به این کهکشان برسیم. آیا براستی فکر می کنید که در کیهانی با این عظمت، زمین تنها نقطه حیات است؟!

 

- امکان وجود موجودات فرازمینی وجود دارد. شمار بی نهایتی از سیارات، منظومه های خورشیدی و شاید کائنات وجود دارد که بایستی میزبان هوش فرازمینی باشد. اگرچه هنوز مدرکی دال بر وجود (و البته عدم وجود) آنها نداریم. همچنین من معتقدم ممکن است آنها دارای نوعی برتری به ما باشند. اگر آنها قادر به مسافرت میلیون ها سال نوری و پیدا کردن ما باشند، بدون شک بایستی از تکنولوژی برتری نسبت به ما برخوردار باشند. اما شاید بر اساس خودپسندی و نادانی انسان، بسیاری از ما چنین حیاتی را پست تر از خود بدانیم. فراموش نکنید، همانگونه که ما حیات فرازمینی را با عنوان "بیگانگان فضایی" می خوانیم، آنها نیز ما را اینگونه خواهند خواند. البته برخی انسان ها آنقدر هوشمند خواهند بود تا حیات فرازمینی را نیز به عنوان یک موجودیت طبیعی، متفکر و زنده بدانند. چه کسی می داند؟ ممکن است کاملاً شبیه به ما باشند. و یا شاید شبیه به همان موجودات ترسناکی که از داستان های علمی-تخیلی می شناسیم. هیچ کس هنوز چنین حقایقی را نمی داند، اما حداقل این احتمال بسیار بسیار قوی وجود دارد که اشکال دیگری از زندگی نیز در جهان هستی است.

 

 

(تا امروز. هیچ چیز  (Ian O'Neill))

 

استدلال معمول پیرامون عدم وجود موجودات فضایی از آنجا سرچشمه می گیرد که تاکنون هیچیک از آنها، آشکارا و به طور مستقیم، با ما بر روی زمین تماسی برقرار نکرده است. تمدن های پیشرفته فضایی شاید دلایل خوبی برای انجام این کار داشته باشند. و یا شاید همانطور که می تواند برای ما اتفاق بی افتد، به نقطه ای رسیده باشند که از اکشافات فضایی نا امید گشته اند. اگر اینگونه باشد، آنگاه که ستاره مادر منظومه آنها درچرخه تکاملی خود به سوی مرگ می رود (زنجیره اصلی اکثر ستارگان) منجر به نابودی و توقف حیات آنها خواهد شد. در چنین شرایطی، بسته به جرم اولیه سیاره شان، آنها نیز به ستاره کوتوله سفید، ستاره غول قرمز و یا ابرنواختر تبدیل خواهند گشت.

 

بدون توجه به اظهارات شاهدان عینی UFOها، هیچی مدرک مسلم و قطعی که زمین توسط بیگانگان هوشمند فرازمینی ملاقات گشته است (چه در حال و چه در گذشته) وجود ندارد. این موضوع معمولاً در داستانهای علمی-تخیلی آمده است، چراکه زندگی در هرجای دیگر از جهان هستی به شدت محتمل است.

 

 

آیا ممکن است بیگانگان فضایی ما را تنها به چشم آلودگی که باعث ویرانی زمین گشته و بایستی از آن پاک گردد ببینند؟ (ناسا)

به احتمال بسیار زیاد گونه های بسیار متفاوتی از جانداران در جهان وجود دارد. از دیدگاه من، عدم وجود حیات در بیش از 200 میلیون کهکشان موضوعی عجیب و کاملاً غیرمنطقی به نظر می رسد. از این رو احتمال وجود حیات در خارج از کره زمین بسیار بالاست و شاید پاسخ سوال "آیا ما در جهان تنها هستیم؟ " را بتوان با قطعیت "خیر" اعلام نمود.

 

یکی از نکات بسیار مهم که باید در نظر داشت فاصله بسیار زیاد بین ستارگان است. حتی اگر تمدن های فنی و هوشمندی از سایر موجودات زنده در کهکشان راه شیری ما وجود داشته باشد، برای چنین تمدن هایی با پیشرفته ترین تکنولوژی ها، و حتی سفینه هایی با توانایی حرکت با سرعت نور، سال ها به طول خواهد انجامید تا به ما برسند. زمانی که آنها وارد زمین گردند،  سیاره مادر آنها آنقدر سالخورده خواهد بود که در بازگشت به سیاره شان هیچ خویشاوندی نخواهند یافت.

 

من فکر می کنم، تنها راه ممکن برای ملاقات ما توسط موجودات فرازمینی از طریق فیزیک کوانتوم بوده و این امر تنها زمانی روی خواهد داد که این موجودات توانایی دستکاری زمان و فضا را داشته باشند. پس از آن، شاید جهان 3بعدی ما قابل یافتن در بین میلیون ها جهان بوده و امکان ورود به آن از میان دیگر ابعاد میسر باشد. نظریه ابر ریسمان فعلی پیشنهاد می دهد که علاوه بر بعد زمان، به 10 بعد دیگر نیز برای وقوع چنین پیشامدی نیاز است. (نظریه بعد یازدهم)

 

 

 

(تصویر گرافیکی و خیالی از گونه ای از موجودات فضایی)

 

اگر منظور شما این است که " آیا موجودات فضایی واقعیت دارند؟" ممکن است تابحال شواهدی دال بر وجود چنین موجوداتی، برخی کوچک تر از 2 اینچ و برخی به بزرگی 20 پا دیده باشید. اگرچه، ممکن است بسیاری از این  شواهد اشتباه و دروغین باشد، اما زمانی که به عظمت جهان می اندیشیم، و تمام آن میلیاردها کهکشان شناخته شده برای بشر، و تمام ناشناخته های دیگر هستی، در واقع باور این موضوع که که ما تنها فرم حیات در جهان هستیم غیرممکن به نظر می رسد. اگرچه بر اساس مدارک فعلی مجبوریم جواب "خیر" را انتخاب کنیم اما من اعتقاد دارم دیر یا زود با این جانداران روبرو خواهیم گشت.

 

فکر می کنم، همین حالا، آنها باید جایی در حال زندگی باشند.

 

 

 

(تصویری از یک پا؟ بله. / تصویری از چشمان؟ بله / تصویری از ناحیه مکشی عظیم به عنوان دهان؟ بله. کاملاً صحیح است.)

نگاهی بر این گونه بیگانگان عجیب فضایی بیاندازید. / فیلم /  Science )

(استیفن هاوکینگ در مستندی که در رابطه با انواع اشکال احتمالی حیات و موجودات فرازمینی ساخته به برسی برخی از این گونه ها می پردازد. او در بخشی از این مستند توضیح می دهد که چگونه پاها می توانند برای هرگونه ای از شکل حیات که بر پوسته سخت سایر سیارات وجود دارد سودمند باشد. پاها و چشمان برای استفاده در سیاره ما بهینه گشته اند، بنابراین شاید در برخی اشکال زندگی در جهان های دوردست چنین اعضایی به یکدیگر  پیوسته اند.)

 

 

زمانی که سخن از موجودات فضایی به میان می آید، در این زمان، هنوز هیچ گونه ای از آنها یافت نشده و یا با زمین ارتباط برقرار ننموده است. با این حال با توجه به ابعاد بینهایت جهان، احتمالات فراوانی بر حیات موجودات فرازمینی در سایر کهکشان ها، مانند کهکشان کوتوله قوس وجود دارد. اگرچه تاکنون وجود آنها اثبات نشده اما دانشمندان امیدوارند در آینده نزدیک چنین اتفاقی خواهد افتاد و در این زمینه تلاش های گوناگونی در حال انجام است.

 

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه و ویرایش از شیوا خسروی

 

BBC / Do aliens really exist?

Discovery News

Wiki.Answers.com

Space.com/16135-distant-galaxy.html

جمعه 3 بهمن 1393برچسب:صادق محمدی پور , موجودات فضایی ,

|
 
سال1393 (سال اسب) مبارک ...

 

NOWRUZ 1393 - تحویل سال در ایران
March 20th - پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
ساعت ۲۰:۲۷:۰۷
هشت و بیست هفت دقیقه و هفت ثانیه شب

 

 آرزومند آن مباش که چیزی غیر از آنچه هستی باشی، بکوش که کمال آنچه هستی باشی.

http://ts2.mm.bing.net/th?id=HN.608017105464592689&pid=15.1

 

مهم نیست کجا متولّد شدم و چگونه و کجا زندگی کرده ام،

مهم این است که در آنجا که بوده ام چگونه رفتاری داشته ام.

 

Los Angeles time:

Thursday March 20th 2014, 09:57:07 AM



 

جمعه 8 فروردين 1393برچسب:صادق محمدی پور , سامان اهوازی , 1393,

|
 
نام ستاره ها به ترتیب درخشندگی در آسمان


 

نام فارسی نام عربی نام انگلیسی
شباهنگ، کاروان کش، وَراهَنگ، شب کش، ‌تیر، تیشتر شعرای یمانی Sirius
پَرَک سهیل Canopus
-- -- Alpha cantauri  
ژوبین‌دار سماک الرامح Arcturus
ونَند نسر واقع Vega
نگهبان العیوق  Capella
پا رجل Rigel
-- --  Procyon  
-- -- Achernar
شانه شبان منکب الجوزا Betelgeuse
دل کژدم قلب العقرب Antares
بزک عناق Mizar
فراموشک سُها Alcor
تکینه الفرد Alphard
شیردل قلب الاسد Regulus
سر زانوزن رأس الجاثی Rasalgethi
سدویس الدبران Aldebran
بی‌ژوبین السماک الاعزل Spica
ژوبین رمح Bootes

جمعه 25 بهمن 1392برچسب: نام فارسی ,نام عربی , نام انگلیسی , شباهنگ, کاروان کش, وَراهَنگ, شب کش, ‌تیر, تیشتر شعرای یمانی Sirius پَرَک سهیل Canopus -- -- Alpha cantauri ژوبین‌دار سماک الرامح Arcturus ونَند نسر واقع Vega نگهبان العیوق Capella پا رجل Rigel -- -- Procyon -- -- Achernar شانه شبان منکب الجوزا Betelgeuse دل کژدم قلب العقرب Antares بزک عناق Mizar فراموشک سُها Alcor تکینه الفرد Alphard شیردل قلب الاسد Regulus سر زانوزن رأس الجاثی Rasalgethi سدویس الدبران Aldebran بی‌ژوبین السماک الاعزل Spica ژوبین رمح Bootes ,

|
 
وقایع نجومی

لطفا به این آدرس مراجعه فرمائید :

 

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

سه شنبه 10 دی 1392برچسب:,

|
 
سیاره ای که از دنیای مردگان بازگشت

 

iranastro

گروهی از اخترشناسان به شواهد جدیدی دست یافته اند که اگر درست باشد، باعث می شود تا سیاره فم الحوت b که پیش از این یک سیاره مرده تصور می شد، بار دیگر به دنیای سیارات باز گردد.

این تلسکوپ فضایی هابل بود که برای نخستین بار، وجود سیاره ای فراخورشیدی به نام فم الحوت b را آشکار ساخت. اما اندکی پس از این کشف، اخترشناسان این سیاره را یک دنیا مرده اعلام کردند و آن را به عنوان یک توده خاک بی ارزش به کناری گذاشتند. اکنون ناسا ادعا کرده است که فم الحوت b به صورت یک سیاره لفافه پوش (Shrouded Planet) به این دنیا بازگشته است.

به گزارش نیوساینتیست، فم الحوت ستاره درخشان و جوانی است که تنها ۲۵ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی حوت جنوبی قرار دارد. در اطراف این ستاره، قرصی از گرد و غبار در حال چرخش است که احتمالا از زمان شکل گیری ستاره باقی مانده است؛ مکانی که برای شکل گیری سیارات بسیار مناسب است.

در سال ۲۰۰۸ / ۱۳۸۷، اخترشناسان با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی هابل اعلام کرده اند که یک جسم درخشان در فضای خالی موجود در این دیسک در حال گردش است؛ نشانه ای از وجود یک سیاره که مسیر خود را در میان این خاکروبه های فضایی باز کرده است. این سیاره، نخستین سیاره فراخورشیدی بود که کشف آن در نور مرئی انجام شده بود.

اما آزمایش های بعدی نشان می داد که این سیاره در بستر مرگ است. هیچ تلسکوپ دیگری از جمله تلسکوپ فضایی فروسرخ اسپیتزر نیز نتوانستند فم الحوت b را در عکس ها پیدا کنند. علاوه بر آن، داده های اصلی هابل نیز بیانگر این بود که درخشندگی سیاره شدیدا متغیر است و با توجه به موقعیتش در صفحه گرد و غبار اطراف ستاره، با سرعت زیاد غیرمنتظره ای در حال گردش است. تمام این مسائل باعث شد اخترشناسان نتیجه بگیرند که این جسم درخشان سیاره نیست، و تنها توده ای غبار سرگردان است.
اما تاین کوریه، اخترشناس دانشگاه تورنتو حاضر نبود تا با پذیرش فم الحوت به عنوان یک روح آسمانی از آن دست بکشد. گروه وی روش های تحلیلی جدیدی را برای داده های اصلی هابل به کار بردند و مشاهدات تازه ای را با استفاده از تلسکوپ سوبارو در هاوایی انجام دادند. آنها از یک روش پردازش تصویر مشابه روش گروه کشف کننده فم الحوت b استفاده کردند، که نور ستاره را فیلتر می کند و مشاهده هر سیاره ای را آسان می سازد. گروه تحقیقاتی همچنین یک روش پیشرفته تر را به کار بردند، روش فیلترسازی که هیچ نشانه ای از تغییرات درخشندگی جسم را نشان نداد.

داده های جدید همچنین نشان می داد که جسم با سرعت خاصی در حال حرکت است که مناسب یک سیاره است و نه یک توده غبار. کوریه می گوید: «صادقانه بگویم که برای ما دقیقا مشخص نیست که نویسندگان اصلی … چطور در آن زمان به چنان نتایجی رسیدند.»

کوریه و گروهش فکر می کنند بهترین توضیح این است که فم الحوت b سیاره ای است که اندکی از مشتری سنگین تر بوده، و در ابری از غبار غوطه ور است. کوریه می گوید: «فم الحوت ممکن است در لفافه ای از غبار پیچیده شده باشد، چرا که این سیاره هنوز توسط دسته ای از خرده سیارات، از اندازه یک تخته سنگ گرفته تا اندازه یک سیارک احاطه شده است.» به گفته وی وجود غبار توضیح می دهد که چرا این سیاره هنوز توسط تلسکوپ های فروسرخ فعلی قابل شناسایی نیست. وی می افزاید این احتمال وجود دارد که اجرام اطراف آن قمری باشند که در مرحله شکل گیری است.

با این وجود، نتایج کار آنها شاید به مثابه آخرین میخ تابوت نباشد؛ چرا که محققان برای اینکه بتوانند فم الحوت b را به دنیای زندگان باز گردانند، کماکان به داده های بیشتری نیاز دارند. اگر مدل جدید درست باشد، فم الحوت b یکی از بزرگ ترین دلایل شهرت خود را از دست خواهد داد: «نور سیاره به جای اینکه ناشی از خود سیاره باشد، از پوششی از غبار سرچشمه می گیرد. این بدان معناست که این جرم دیگر در زمره دنیاهایی که تصویر آنها پیش از این وجود داشته است قرار ندارد.»

دو شنبه 2 دی 1392برچسب:,

|
 
تصاویر برتر نجومی سال

- تصویر کهکشان راه شیری از پارک ملی اولوداگ ترکیه که توسط تون تزل به ثبت رسیده است. این منظره طبیعی در بالای نورهای انسان ساز قرار گرفته که شهرها و روستاها در پائین تصویر نورافشانی می کنند.

نجوم

- خرطوم فیل در صورت فلکی قیفاووس اثر بیل اسنایدر. ستارگان جدید در اعماق توده های متمرکز غبار و گاز سازنده این خرطوم آسمانی در حال شکل گیری هستند.

نجوم

- شفق قطبی بر فراز کوه هاگتووا در نروژ که توسط تامی الیاسن به ثبت رسیده است. میدان مغناطیسی زمین ذرات بادهای خورشیدی را به مناطق قطبی منتقل می کند. بیش از 80 کیلومتر بالاتر از سطح زمین، این ذرات با مولکولهای جوی برخورد کرده و باعث درخشیدن آن با رنگ سبز و قرمز می شود.

نجوم

- بارش ستاره ای اثر میگوئل کلارو: این تصویر گذر زمان به نمایش ستارگانی پرداخته که بنظر در زمان گردش زمین، از میان آسمان به شکل خطی کشیده می شوند. مسیر گذر سیاره مشتری در سمت راست سایه مشخص شده است.

نجوم

- مجموعه عظیمی از لکه های خورشیدی با تصویر یک جت و دنباله آن توسط دونجا زوپانیک به ثبت رسیده است.

 

- تصویر موزائیکی جی پی متس واینیو از صورت فلکی ماکیان به نمایش ابرهای عظیمی از گاز درخشان و خطوط غبار تاریک پرداخته است. نور این اجسام بسیار کم بوده و بدون چشم مسلح قابل مشاهده نیستند اما نوردهی دراز مدت و فیلترهای خاص آنها را با شکوه تمام به نمایش درآورده است.

 

- نمایش اشکال مختلف فعالیت خورشیدی از جمله یک رشته خورشیدی در سمت چپ پائین تصویر پل هائسه. خورشید در حال پیشروی به سوی اوج فعالیت خود در دوره 11 ساله فعالیت خورشیدی است که طی آن رویداهایی مانند لکه خورشیدی، جرقه های انفجاری و رشته ها بسیار رایج هستند.

 

- تصویر عبور یک دنباله دار از فراز پارک ملی آرچز در یوتا در جریان نمایش سالانه بارش شهابی برساووشی. توماس اوبرایان برای ثبت این تصویر از یک منبع نور مصنوعی برای نمایش و تاکید بر ساختار دارماتیک سنگ پرداخته است.

 ..

- سحابی اوریون در تصویر مایکل سیدونیو. در مرکز این سحابی ستارگان جدید در اطراف خود تابشهایی را منتشر کرده و یک گودال را در غبار ایجاد می کنند که در اثر آن گاز هیدروژن به رنگ صورتی درمی آید.

- تصویر موزائیکی چندگانه ماه که توسط دیوید کمپ بل به ثبت رسیده است. حتی تلسکوپهای دارای بزرگنمایی کم نیز فقط می توانند یک بخش کوچک از سطح ماه را در یک زمان نشان دهند از این رو تصاویر ترکیبی مانند این برای نمایش مناطق بزرگتر از سطح این همسایه زمین مورد نیاز است.

 

- طلوع ماه کامل در پشت کوه آلپ و صومعه سنت مایکل ایتالیا که توسط استتفانو دروسا به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دو شنبه 2 دی 1392برچسب:,

|
 
ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی

خسوف: خسوف يا ماه گرفتگي عبارت است از تاريك شدن قسمتي يا تمام قرص ماه به علت افتادن سايه كره زمين بروي ماه، اين پديده زماني رخ مي‌دهد كه ماه در حات بدر بوده و يا به عبارت ديگر ماه و خورشيد در حالت مقابله باشند البته اين شرط كافي نيست زيرا اگر سطح مدار ماه به دور زمين وسطح مدار زمين به دور خورشيد بر هم منطبق بودند لازم مي‌آمد كه در هر مقابله يكبار خسوف رخ دهد ولي اين دو سطح بر هم منطبق نيستند بلكه پنج درجه وهشت دقيقه نسبت به هم مايل هستند. به همين علت عرض ماه در يك دوره گردش انتقالي به دور زمين بين پنج درجه وهشت دقيقه شمالي و جنوبي تغيير نموده ولي در عقدتين يا نقاط اعتدالين صفر مي‌شود. بنابراين موقعي كه ماه و خورشيد در مقابله بوده و ضمناً ماه در حال عبور از يكي از نقاط اعتدالين يا عقوتين باشد خسوف يا گرفتگي ماه صورت مي‌پذيرد. از آنجا كه مقطع عرضي سايه زمين در مسافت ماه دوبار بزرگتر از قطر ماه است مدت يك خسوف كامل از دو ساعت تجاوز نمي‌نمايد. رؤيت خسوف در مكاني رويت پذير است كه ماه و مخروط سايه، بالاي افق مكان و آفتاب در پايين افق همان مكان قرار گرفته باشد. به همين جهت هميشه خوف در شب قابل رويت است و در روز خسوف واقع نمي‌شود

اگر در شكل O..... را مركز زمين فرض ‌كنيم سطح مدار ماه از مركز زمين عبور مي‌كند علاوه بر اين تغييرات مدار انتقالي ماه به دور زمين نسبت به سطح AA  حدود 5و8 دقيقه شمالي و جنوبي بوده و دايرة‌البروج را در دو نقطهk و ? قطع مي‌نمايد اين دو نقطه به نام عقدتين ماه موسوم است نقطه k را كه ماه از آن مي‌گذرد و وارد نيمكره شرقي مي‌شود. بنام عقده رأس مي‌خوانند و نقطه kرا كه ماه پس از عبور از آن وارد نيمكره غربي مي‌گردد عقده ذنب گويند چون اين دو نقطه با نقطه اعتدالين مدار گردش زمين به دور آفتاب شبيه هستند بنام نقاط اعتدالين ماه نيز خوانده مي‌شوند.

 

كسوف : يا گرفتگي خورشيد زماني اتفاق مي‌افتد كه ماه و خورشيد در حالت مقارنه بوده و يا به عبارت ديگر ماه بين زمين و خورشيد قرار گيرد. در چنين حالتي مخروط سايه بوسيله كره ماه تشكيل مي‌گردد. اگر راصدي روي كره زمين داخل اين مخروط سايه باشد به طور كلي خورشيد را نخواهد ديد و كسوف كلي است و اگر شخص راصد در منطقه مقابل به رأس مخروط سايه قرار گرفته باشد قسمتي از خورشيد را به صورت حلقه نوراني خواهيد ديد كه آن را كسوف حلقوي و در صورتي كه ناظر در منطقه نيم سايه قرار داشته باشد قسمتي از خورشيد را به صورت هلالي مشاهده خواهد كرد كه به آن كسوف جزئي گويند.


جمعه 24 خرداد 1392برچسب:خسوف,کسوف,ماه,خورشید,

|
 


*به وبلاگ من خوش آمدید* نویسنده: *سماکان* *تبادل لینک هوشمند* برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ستاره های سربی و آدرس semakan.LXB.ir و یا این آدرس http://semakan.loxblog.com لینک نمایید ، در این صورت سیستم ابتدا وجود لینک من را در وب سایتتان بررسی میکند ، سپس لینکتان را در وب سایتم ثبت می نماید .
Ahvazkian@Gmail.com

اختر شناسی
تلسکوپ
عجایب آسمانها
وقایع نجومی
عکس هایی از فضا
ماه و ستارگان
ستارگان بیشمار در کویرهای ایران
کهکشان راه شیری
داستانهایی از فضا و بیکرانه آسمان
چگونگی خلقت زمین و آسمانها
آیه ها و احادیث
جدیدترین اخبار درباره فضا
پایگاه های نظامی فضانوردی
دریاها و جزایر عجیب و شگفت انگیز
اعماق زمین
دنیای زیر آب
مثلث برمودا
درختان شگفت انگیز زمین
عجایب گردشگری در ایران
همه چیز درباره خورشید
حیوانات و پرندگان
فضانوردان مشهور
ایران در عرصه هوا و فضا
زندگی فضانوردان در خارج از جو زمین
علوم غریبه
احضار ارواح
ارتباط اجنه با انسان
بهشت و جهنم
وقایع آخر زمان
یأجوج و مأجوج
اس ام اس های زیبا
دنیای دایناسورها
دانلود بازی و سرگرمی
نرم افزار و بازیهای موبایل
دانلود نرم افزار و کتب الکترونیکی
دنیای موسیقی
فیلمهایی از فضا

 

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ستاره های سربی و آدرس semakan.LXB.ir و یا این آدرس http://semakan.loxblog.com لینک نمایید ، در این صورت سیستم ابتدا وجود لینک من را در وب سایتتان بررسی میکند ، سپس لینکتان را در وب سایتم ثبت می نماید .





ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

 

 

کشف آهن در خارج از منظومه شمسی ستاره شناسان را به وجد آورد
آیا براستی موجودات فضایی وجود دارند؟
سال1393 (سال اسب) مبارک ...
تبادل اطلاعات از طریق DTN‌ و DSN
مثلث برمودا
نام ستاره ها به ترتیب درخشندگی در آسمان
دانلود آهنگ ستاره با صدای حمید عسکری
سماکان Semakan
بازی مدافع ستارگان
به تعدادی نویسندۀ حرفه ای وبلاگ نیازمندیم ...
رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی
وقایع نجومی
سیاره ای که از دنیای مردگان بازگشت
10واقعیت جالب درباره ی کهکشان راه شیری
تصاویر برتر نجومی سال
ثبت لحظه بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاهچاله عظیم
تصاویر جالب از بارش شهاب سنگ از آسمان
فناوری فضایی
کویر یزد
سیاره اورانوس
سیاره مشتری
حلقه های نپتون
صورت فلکی
سیارات کوتوله
سیاره سدنا
سیاره نپتون
سیاره زحل
سیاره بهرام
منظومه شمسی

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 117
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



?


كد آهنگ جدید


cache01last1535386216